Boven de massa uitspringen met jouw online meetings

door | jan 15, 2021 | Blog | 0 Reacties

Ik was met stomheid geslagen. In het FD las ik een artikel met de titel : 
‘Tips voor videobellen die je echt nog niet kende’

Wat volgde was een enorm simpel lijstje. Eerlijk? Als je deze tips nog niet beheerst, dan heb je echt liggen slapen de afgelopen maanden. 

Ik geef je 1 voorbeeld uit het artikel: 
“zet je camera goed, zodat we je neusharen niet zien”…

Ik dacht dan wordt het toch tijd, dat ik ook een aanvullend lijstje met tips maak.

1. wat kijk je serieus
Glimlach! Ik zie vaak dat mensen heel serieus kijken. Dat komt misschien door het staren naar dat scherm.  Maar zeker op camera komt dat heel streng over en zelfs een beetje terughoudend. Oefen dus om tussen je praten door af en toe gewoon lekker te glimlachen. Geeft je ook nog een goed humeur. De glimlach krijg je meteen terug van je publiek, dat is nog het leukste. 

2. je kind schreeuwt
Tsja, de kids zijn weer thuis. Ik heb er niet zo last van. Maar het schijnt soms wel erg veel herrie op te leveren. Wil je de achtergrondgeluiden laten verdwijnen dan kun je gratis 120 minuten aan “omgevingslawaai” onderdrukkende software downloaden. Dit is een software die het lawaai in je omgeving (kinderen, honden, bouwwerken buiten, …) weg filtert. Die link vind je hier HIER .

3. de concentratie regel
Je brein kan maar blokken van 15 minuten aan om geconcentreerd te blijven luisteren. Hoe kan je deze concentratie boog goed gebruiken tijdens je meetings? Wat doe je even tussendoor om de boog weer op te kunnen laden.

4. Afleidingen in overvloed
Je wilt dat jouw mensen niet afgeleid worden door hun email of whats app pings …
Je wilt dat jij niet afgeleid wordt door soortgelijke pings…
Zet dus even de “geen afleidingen” regels uiteen voor je start met de meeting.
Zowel voor jezelf als de ander.

5. even een rondje langs de velden
Het is altijd leuk om niet meteen de inhoud in te duiken en even een informeel moment te creëren. Nééééé, het is niet de bedoeling dat je 20 teamleden gaat laten vertellen hoe hun weekend was, en dat ieder op z’n beurt. Dan weet je zeker dat iedereen na 2 minuten is afgehaakt.

Hier 8 voorbeelden voor een informele inhaker: 

  • Heb jij een raam in de kamer waar je nu zit – vertel ons wat je ziet
  • Heb jij thee of koffie bij de hand – toon ons jouw drankje
  • Wat hangt daar voor mooi kunstwerk aan de muur – kan je daar iets over vertellen
  • Hoe voel jij je vandaag. Antwoord met 1 woord in de chat
  • Haal een voorwerp dat blauw is (of vul maar in) en toon het ons.
  • Geef een quizvraag bij de start en laat iedereen je (privé) het antwoord sturen. Dan winnen ze…..
  • Vraag aan iedereen om in de chat de volgende vraag te beantwoorden: ik voel me…en ik ben geland in deze meeting 
  • Vraag aan iedereen om op te staan. Stel dan vragen. Bij een bepaald antwoord moeten ze gaan zitten. Wie het langste kan blijven staan…..

Gewoon effe iets leuks om te connecten wat niet al te veel tijd in beslag neemt. En dat hoeft echt niet het hele team langs. 

6. Interactie
Je collega’s en medewerkers worden constant afgeleid. Is het niet hun e-mail dat pingt, dan is er wel iets anders wat er gebeurt. 
Houd ze bij de les door interactie. Gebruik de chat, doe polls, gebruik een whiteboard.
Een betrokken team is 6x zo effectief.

7. Beelden
Gebruik beelden en visuals,
Ik vind het superleuk om op voorhand een eigen taal af te spreken.
Een klant van mij heeft met zijn team 3 eigen gebaren afgesproken, ja, nee of I love it. 
Ze hebben dan een gebaar met hun handen, waardoor je in een oogopslag ziet of iedereen het eens is of niet. 
Het brengt sfeer en je ontwikkelt team spirit.

8. Ga staan
Krukje onder je laptop en gaan staan. Makkelijker om de energie en de vibe hoog te houden.
En zeker ook voor mensen die niet goed kunnen stil zitten, werkt dit super. 

9. Waar gaat het nu echt om?
Richt je werk anders in. Je kunt off-line niet letterlijk vertalen naar online en verder hetzelfde doen. Het is echt een andere manier van werken. 
Werk minder synchroon, maar gebruik ook a-synchroon werken. 

Ik hoor veel vaak: “nee, ik ga niet aan mijn deelnemers vragen of ze een vraag willen beantwoorden of specifieke voorbereiding willen doen. Daar heeft iedereen het veel te druk voor”. 

Als je niet gaat beginnen, dan ziet je werkweek er over een paar weken nog zo uit. Begin dus klein. Bijvoorbeeld meetings online zouden max 15 minuten moeten duren. Zijn ze nu nog een uur, schroef ze dan eerst terug naar 45 minuten en dan naar 30. Zo maak je kleine stappen en houd je wel tijd over om strategisch te werken. 

Maak optimaal gebruik van digitale middelen. Zorg dat er iemand is die hierin zorgt dat jij weet wat er allemaal mogelijk is digitaal. Want je zult alle hulpmiddelen nodig hebben om te verbinden. 

(Komt uit het artikel van ‘The Five Levels of Remote Work – and why you’re probably at Level 2’) 

Om je te helpen impactvolle online vergaderingen te houden die ervoor zorgen dat je online dezelfde resultaten bereikt en dezelfde sfeer creëert als in een offline sessie. Waar de sfeer levendig, energiek en inspirerend is met betrokken deelnemers, heb ik de masterclass “Online Verbindend Leiderschap”, ontwikkeld. 

Een (hoe kan het ook anders :-)) online masterclass van 1 1/2  uur op 5 februari van 10.00 uur tot 11.30 uur. 

Claim snel je plek en schrijf je hier in. 

Je las een blog van Karianne van Kalshoven.

Executive coach voor directeuren en beslissers.

Reageren op deze blog vind ik leuk en delen mag altijd!

Meer artikelen

Lees ook: Effectief en met Energie vergaderen
Lees ook: 15 Reflectie vragen

Lees ook: Hoe je een ruzie ook kunt oplossen 

Samen aan de slag?

Boek hier een gratis inspiratiesessie 

En verder

Wie is Karianne  

Wil jij mijn berichten direct in je mailbox ontvangen?

Meld je dan hieronder aan voor mijn nieuwsbrief

LAAT HIERONDER EEN BERICHT ACHTER

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wil jij ook inspirerend zijn tussen de hakken en stropdassen?

Zorg dan dat je mijn maandelijks berichten krijgt die ook jou gaan inspireren en ontvang mijn gratis e-book met 4 kritische spiegelvragen om je inspiratie weer op gang te helpen. 

You have Successfully Subscribed!