Vorige week sprak ik met een directeur-eigenaar en hij vertelde mij dat hij akkoord is met het feit dat hij met 50% van de mensen die hij aanneemt de verkeerde keuze maakt…
It pissed me off!
Ik haalde adem en vroeg bijna neutraal: ‘Hoezo?’ “Nou ik heb even opgezocht op internet dat grote corporaties ook deze getallen hanteren.” Huh en dus? Ja dus is dit heel normaal en waar.
Ik weet niet precies hoe deze directeur-eigenaar aan dit getal komt…….het gaat ook niet om het precieze getal. Het gaat erom dat deze super succesvolle man genoegen neemt met dit verhaal.
Wat als het percentage goede keuzes nu naar 70% kan of zelfs nog hoger.
Wat levert dat dan op? In tijd en in geld?
De eerste stap is natuurlijk dat je moet geloven dat het vast beter moet kunnen. Je weet alleen nog niet hoe. De hoe komt wel.
De allerbelangrijkste les in het aannemen van de juiste mensen, is dat je niet alleen naar de feiten kijkt, maak ook je intuïtie gebruikt.
Dat begint al bij het schrijven van de vacature tekst. Dat wordt vaak uitbesteed aan een bureau of aan HR. En weet je wat daarin mis gaat? De juiste energie zit er niet in.
Vacature teksten worden geschreven vanuit feiten en vanuit het hoofd waardoor je al geen verbinding maakt met de mogelijke kandidaten. Een vacature tekst moet je beleven en voelen.
Ik geef je een voorbeeld.
Er was een bedrijf dat humor in hun waarden lijstje had staan. En er stond in de vacature tekst. We houden van humor. Tja hartstikke leuk, maar ik krijg geen lach op mijn gezicht van het lezen van deze tekst.
“Oke, Pieter, kom maar door. Wat is je beste mop?. Dit staat nu in zijn vacature tekst met het verzoek om ook als kandidaat een mop in de brief of CV te verwerken.
Of een bedrijf dat integriteit belangrijk vond. Oke wat betekent integriteit voor je, vroeg ik Marc. Hoe kunnen we de lezers laten voelen wat integriteit voor jou betekent zodat het niet een woord is wat leuk op papier staat. Marc heeft daarna een persoonlijk en eerlijk stukje over zichzelf toegevoegd.
Er is nu ook zo’n trend gaande dat iedereen een dag als ‘blabla’ uitschrijft. Daar krijg ik dan ook weer jeuk van. Lekker origineel, doen we weer wat de rest doet. Doe het nu eens op een manier die echt eigen is, die staat voor wie je bent en waar de organisatie voor staat!
Je kunt de vacature tekst zo mooi maken als je wilt, en daarmee trek je al de verkeerde mensen aan. En als je dan ook nog op basis van feiten en misschien referenties iemand aanneemt. Tja dan gaat het echt mis.
Ik hoor nu ineens mijn oud klant, CEO Rogier, tegen mij zeggen: ‘Hoe komt het nu dat ik steeds de verkeerde mensen om me heen verzamelen?’
Wat ik hem toen zei:
Het bureau wat je inschakelt voor deze sollicitatieperiode, past niet bij wie je bent en wie de organisatie is
Je vacature teksten zijn klassiek en dus trek je de klassieke mensen aan, die niet bij je passen. En dus kan je alleen maar uit een paar tinten grijs kiezen in hetzelfde palet
Je vertrouwt niet op je intuïtie als die roept neee, want op papier klopt het
Je hebt altijd gister iemand nodig, die nood is dan hoog, waardoor je niet de tijd en de ruimte hebt om de juiste persoon aan te trekken
En je selecteert op werkervaring en niet op wie de persoon is
Wees ook eerlijk over wie je bent, hoe het met je is om samen te werken. Dus niet alleen maar het roze verhaal
Lekker weer dit Karianne 😊
Waarschijnlijk schrikt dit vast een aantal van jullie af. Dat is dan maar zo.
Ik merk dat het mega goed werkt. Ik doe dit nu voor 2 klanten om hen te helpen het op deze manier aan te pakken en ze zijn heel blij met de mensen die ze aannemen.
Ik voeg ook even een mooi artikel toe van mijn oude collega’s uit de wetenschap, die de recente trends in selectieprocedures beschrijven: Filip Lievens & Britt De Soete: Instrumenten om Personeel te Selecteren in de 21ste Eeuw: Onderzoek en Praktijk
Vanuit de andere kant bekeken, werkt het hetzelfde. Wees ook intuïtief over waar je graag wilt werken. Waar je talenten gezien worden en een toevoeging zijn in de organisatie.
Ik heb deze week weer 2 blije klanten die een toffe nieuwe plek hebben gevonden, waar ze zich helemaal thuis voelen.
Ik blijf je inspireren en aanzetten tot actie. Omdat ik geloof dat wij, intuïtieve anders-denkende ambitieuze mensen, meer dan ooit, nodig zijn.
0 reacties